Dni Języka Polskiego 2024
Jak tradycja szkolna nakazuje, w okolicy Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego panie polonistki zapraszają do językowego świętowania. Tegoroczne Dni Języka Polskiego to czas aktywności na różnych polach. Poniżej relacja ze wszystkich wydarzeń.
28 lutego odbył się w naszej szkole wykład Pani prof. Ewy Kaptur pt. „Sztuka wystąpień publicznych”. Prelegentka przedstawiła wiele praktycznych rad, które mogą ułatwić nie tylko wystąpienie na maturze ustnej, ale też pomóc w innych oficjalnych sytuacjach. Nie tylko treść ma znaczenie, ale także postawa naszego ciała, operowanie głosem i świadomość poprawności językowej. Mamy nadzieję, że nasi uczniowie wykorzystają cenne wskazówki w praktyce.
W ramach obchodzonych w tym roku Dni Języka Polskiego uczniowie klas drugich zostali poproszeni o wybranie swojej reprezentacji do zmagań z gwarową odmianą języka polskiego. Czteroosobowe zespoły z pięciu klas na jednej godzinie lekcyjnej wymyśliły i zapisały opowiadanie z wykorzystaniem słownictwa z gwary poznańskiej. Prace sprawdziła niezależna od polonistek komisja (p. Iwona Suchecka i p. Magdalena Zwierzyńska). Oto werdykt jury i wykaz ocen uzyskanych przez członków drużyn:
I miejsce – klasa IIB (celujący)
II miejsce – klasy: IIA i IIE (bardzo dobry+)
III miejsce – klasy: IIC i IID (bardzo dobry)
Opowiadanie zwycięskiej grupy – “Dzień z życia Pana Pawcia” znajduje się na blogu szkolnym. Zachęcamy do przeczytania!
Jak co roku w ramach Dni Języka Polskiego odbył się Turniej Wiedzy o Języku Polskim. W II etapie znalazły się 24 osoby, które rozwiązały arcytrudny test. W wyniku tego starcia na podium znaleźli się:
I miejsce i tytuł Mistrzyni zdobywa Julia Wentland z kl. 4c
II miejsce i tytuł Wicemistrzyni zdobywa Zuzanna Kubińska z kl. 2e
III miejsce i tytuł Wicemistrza zdobywa Adam Garstkiewicz z kl. 4d.
Polonistki postanowiły również zaprzyjaźnić się ze sztuczną inteligencją. We współpracy z AI powstały grafiki z najlepszymi polskimi pisarzami oraz poetami w nieco uwspółcześnionej wersji.
W tym roku uczniowie zostali także zaproszeni do wspólnej zabawy z chyba najbardziej znanym fragmentem powieści “Ferdydurke” Witolda Gombrowicza. A że rok 2024 ma Gobrowiczowski patronat, efektem naszych działań będzie krótki audiobook z delikatnie przerobioną lekcją profesora Bladaczki.
Nie ulega wątpliwości, że ciekawość drugiego człowieka potrafi zaprowadzić w najróżniejsze meandry szkolnych wspomnień. Zapytaliśmy nauczycieli: którą lekturę pamiętają najlepiej, a którą najgorzej? Treści odpowiedzi prezentowaliśmy na szkolnym fanpage’u i po reakcjach wiemy, że ta lektura cieszyła się dużym powodzeniem.
Hol szkolny ozdobiła zaś gazetka, która przedstawiała najpopularniejsze słowa młodzieżowe, z drugiej zaś te, których używają dorośli. Połączenie żargonu młodych z oficjalną polszczyzną to kolejny krok polonistek do poznawania języka polskiego jako żywego i fascynującego zbioru najróżniejszych wyrazów.
29 lutego członkowie Koła Miłośników Historii Języka Polskiego UAM poprowadzili warsztaty, w trakcie których uczniowie kilku klas pierwszych przenieśli się w czasie do średniowiecznego skryptorium.
Dnia 1 marca 2024 r. w naszej szkole odbyła się pierwsza międzyklasowa debata oksfordzka. Uczniowie debatowali nad tezą:
„Media społecznościowe bardziej wpływają na kształtowanie języka współczesnej młodzieży, niż przestarzałe lektury szkolne”. Stronę propozycji reprezentowali uczniowie z klasy 1F, zaś opozycji – 1G. Społeczność XV LO była świadkiem niezwykle emocjonującej, dynamicznej i merytorycznej dyskusji, podczas której padały ciekawe argumenty i kontrargumenty. Finalnie wygrała strona propozycji – gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
W czasie Tygodnia Języka Polskiego na wszystkich szkolnych drzwiach pojawiły się myśli pochodzące ze społecznej kampanii Rady Języka Polskiego „Ty mówisz – ja czuję. Dobre słowo – lepszy świat”. Miały one na celu zwrócenie uwagi na jakość komunikacji publicznej i prywatnej oraz uzmysłowić społeczności szkolnej, że język, którego używamy, tworzy świat, w jakim żyjemy, że patrzymy na rzeczywistość przez pryzmat słów, że wszystko, co wokół nas, jest opisane, nazwane. Chcieliśmy też pokazać, jak język wpływa na relacje między ludźmi i jak niefortunnie dobranym słowem można zranić drugiego człowieka
Jak wynika z powyższej relacji, Dni Języka Polskiego okazały się niezwykle twórcze. Czy to oznacza, że zapominamy i j. polskim do kolejnych obchodów? Oczywiście, że nie! Liczymy na to, że tydzień polonistycznych aktywności zachęci wszystkich do uważności językowej oraz dbałości o dobro języka polskiego.