Ach ten romantyzm

Po roku od założenia szkolnego bloga, postanowiłam w końcu coś napisać. Właściwie, od dłuższego czasu chciałam dodać coś swojego, aczkolwiek nie miałam pojęcia, co to mogłoby być. Napisać opowiadanie? Monolog? Coś poważnego, skłaniającego do przemyśleń, a może krótkiego i zabawnego? Niedawno nauczycielka od polskiego podrzuciła mi pomysł  o napisaniu czegoś o romantyzmie. Dlaczego? Ponieważ romantyzm jest moją ulubioną epoką. Mogłabym przez całe trzy lata liceum ją omawiać  i nie znudziłoby mi się. Słowacki, Mickiewicz, Krasiński… moje ulubione trio. Czekałam AŻ ROK, żeby zacząć się o nich w końcu uczyć.
Dlaczego tak fascynuje mnie ten czas? Przecież romantyzm jest niezrozumiały i niektórzy tylko czekają aż minie i w końcu zaczną się NORMALNE lektury, a nie jakieś „Pany Tadeusze” i inne „Dziady”.
Myślę, że moje zauroczenie zaczęło się w gimnazjum, kiedy to miałam nauczyć się „Hymnu” na pamięć. „Smutno mi, Boże”. Z tymi słowami najbardziej się identyfikowałam. Stały się moją mantrą, szczególnie, że według mnie brzmiały nie tyle smutno, co komicznie. Jeszcze w tamtym czasie nie rozróżniałam Mickiewicza od Słowackiego, Krasiński i Krasicki było tym samym nazwiskiem, a „Pan Tadeusz”, jeśli w ogóle by mi się  z czymś skojarzył, to prędzej z napojem alkoholowym, niżeli epopeją narodową.
A więc co zaszło w tamtym czasie, że teraz w moim soundtracku honorowe miejsce zajmuje „Zemsta na wroga” z „Lawy” Konwickiego i „Polonez”?
W czasie gimnazjum razem z przyjaciółką odnalazłyśmy komediowy kanał na YouTube. Omawiając na lekcjach polskiego (prawdopodobnie) „Balladynę”, z nudów obejrzałyśmy Wielkie Konflikty: „Balladyna vs Alina” autorstwa G.F. Darwin. Mimo że to parodia wyśmiewająca fabułę, gra aktorska była wyjątkowo dobra. Bardzo dobra. Ba! Nawet i celująca!  Montaż filmu także. A humor idealnie do nas pasował. Miałyśmy wtedy  specyficzne poczucie humoru…  Zauważyliśmy, że na kanale jest więcej filmów nawiązujących do lektur. A nawet i twórców. „Słowacki vs Mickiewicz”. Od razu nas to zaciekawiło. Jeśli coś miałoby mi pomóc w rozróżnieniu tych dwóch pisarzy, to ja poproszę. Chwilka, chwilka… Moment… Mickiewicz  i Słowacki? W jednym filmie? I jeszcze skłóceni? To oni  żyli w tym samym czasie? Znali się? Czy dobrali ich zupełnie przypadkowo? O co tam chodzi? 
I jeśli jest między nimi jakiś konflikt… to trzeba wiedzieć, na czym on polega. A ze względu na to, że i tak uczymy się o Słowackim na lekcjach, to jeszcze taka wiedza mogłaby mi się przydać.
Jedno było pewne. Mickiewicz i Słowacki się nie lubią. Piszą wierszem, rymują, żyją w tych samych czasach, prawdopodobnie się znają… Za którym powinnam stanąć? Który ma rację? A może znowu poszło o kobietę? Momentalnie stwierdziłam, że lepszy to jest oczywiście Słowacki, bo napisał fajny „Hymn”, który był smutny, melancholijny, depresyjny… zupełnie jak ja. Od razu zrozumiałam, co czuł Słowacki, jakie przemawiały przez niego emocje. A „Balladyna” była nawet okej, bo zawiera dużo fantastycznych postaci. No i w porównaniu  z „Dziadami” cz. II… wypadała o wiele lepiej.  Tak więc tylko #teamSłowacki. A kiedy dowiedziałam się, że Mickiewicz zdradzał żonę, był alkoholikiem i miał dużo dzieci… Słowacki był o niebo lepszy. (Teraz mam o Mickiewiczu inne zdanie, polecam biografię napisaną przez Jacka Łukasiewicza!) Zdziwiłam się, kiedy moja przyjaciółka oświadczyła, że ona woli MICKIEWICZA. JAK, DLACZEGO, CO SIĘ STAŁO? Jak do tego doszło? „No taki romantyk, każda dziewczyna jego”. Ale jakby nie patrzeć… sama też przypominała Mickiewicza. Ciemne włosy, zielone oczy… charakter. W sumie Adama z charakteru to ja nie znałam, ale podejrzewam, że byliby bratnimi duszami. 
Ja natomiast utożsamiałam się bardziej ze Słowackim. Taki trochę samotnik, smutny, zagubiony, nie ma za wielu znajomych… totalnie jak ja. Przykładowo III część „Dziadów” wygląda jak biografia Mickiewicza. W 1823 roku Adam trafił do więzienia urządzonego w dawnym klasztorze Bazylianów. Brzmi znajomo? No to czytajcie dalej. Aresztowano także jego przyjaciół. Kiedy w bazyliańskiej celi przyszło obchodzić Boże Narodzenie, przekupieni strażnicy pozwolili więźniom na wspólne spotkanie wigilijne właśnie w celi Mickiewicza. Przerabiając biografię Adama Mickiewicza zauważyłam też, że wielu znanych ludzi się tam przewija. I to takich, którzy pojawiają się na lekcjach polskiego. Przykładowo Słowacki albo matka Juliusza. A może kojarzycie Celinę Szymanowską? Żona Mickiewicza. Ciekawostka: jej matka (pianistka i kompozytorka) wysyłała listy do samego GOETHEGO (tak, to ten od „Króla Olch”), dzięki czemu Mickiewicz poznał swojego idola, a na dodatek dostał od niego autograf i gęsie pióro. 
W epoce romantyzmu wielu twórców, o których się uczymy w szkole, znało się za życia. Chociażby Adam znał Krasińskiego, Krasiński przyjaźnił się z Juliuszem, a zakochał się w Delfinie Potockiej. Delfiną zauroczony był także Chopin, który był o nią zazdrosny. Jeszcze jest jedna ciekawa sytuacja… Mianowicie, Koło Sprawy Bożej. Do sekty tej należeli Mickiewicz i Słowacki. Tam też ponoć się skłócili. Albo wielki pojedynek wieszczów na improwizację. Odbyło się to w 1840 roku w nocy z 24 na 25 grudnia (24 ADAM MA URODZINY!), we Francji w domu Januszkiewicza. Tymi wieszczami byli Juliusz Słowacki oraz Adam Mickiewicz. Na ucztę był zaproszony także Chopin, ale nie dotarł na czas. Adam zaczął improwizować przemowę, wszyscy byli tym wzruszeni. Januszkiewicz nie przepadał za Słowackim. Sam Juliusz był tam zaproszony głównie po to, by go wyśmiać i z niego zadrwić. Polska emigracja we Francji nie za bardzo go lubiła.  Nie miał zbyt wielu znajomych, głównie dlatego, że był arogancki. No i nie miał żony…. Uwielbiam romantyzm, ciekawią mnie relacje oraz życie osób tamtych czasów. Zafascynowała mnie nie tyle literatura, co same postacie… 
Wchodząc po schodach „piętnastki”, uwielbiam czytać napisy. Szczególnie te, w których pojawiają się romantycy. Boli mnie tylko jedno. Że wybrano „Kordiana” Juliusza Słowackiego. Uważam, że „Kordian” jest wyjątkowo słaby, na dodatek czytając go, odnoszę wrażenie, że jest to parodia III części „Dziadów”. Przecież monolog na szczycie Mont Blanc był wyśmianiem Wielkiej Improwizacji! To widać na pierwszy rzut oka. Na dodatek w III cz. „Dziadów” Mickiewicz wspomniał o ojczymie Juliusza, przedstawiając go w złym świetle. Juliusz był zmuszony do kontrataku. Ich konflikt jest przykry, jakby nie patrzeć. Szkoda, Słowacki za młodu bardzo podziwiał Mickiewicza.
Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego tekstu, ktoś może spojrzy na tę niezwykle „nudną” epokę z innej perspektywy.

To tyle ode mnie. Słowo i poezja!
W

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Ochrona danych osobowych – oświadczenie

Dyrektor XV Liceum Ogólnokształcącego im. prof. Wiktora Degi w Poznaniu, zgodnie z  rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych), (Dz. U. UE. L. z 2016r. Nr 119, str. 1), zwanym dalej: Rozporządzenie RODO, z uwzględnieniem zasad określonych ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U.2018 r., poz. 1000), zwanej dalej ustawą o ochronie danych osobowych informuje, że:

1) Administratorem danych osobowych uczniów oraz rodziców/opiekunów prawnych jest XV Liceum Ogólnokształcące im. prof. Wiktora Degi w Poznaniu , Os. Chrobrego 107, 60-681 Poznań, zwany dalej XV LO.

2) Kontakt z Inspektorem Danych Osobowych – jest możliwy pisemnie na adres: IOD – Izabela Malinowska-Szabowska, Plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań, tel. 61 878 49 07  lub drogą mailową, na adres:   iod6_mjo@um.poznan.pl, zastępca: Monika Drobnik, Plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań, tel. 61 878 49 03 lub drogą mailową, na adres:   iod4_mjo@um.poznan.pl.

3) Dane osobowe będą przetwarzane w celu:

a) wypełniania obowiązków prawnych ciążących na XV LO w związku z prowadzeniem przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, a wynikających m.in. z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 2198 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. c Rozporządzenia RODO);

b) wewnętrznych celów statutowych i administracyjnych, w tym statystyki i raportowania wewnętrznego, w XV LO (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. c, d ,e Rozporządzenia RODO);

c) marketingu i promocji, w tym prowadzenia konkursów, promocji osiągnięć i utrwalania pozytywnego wizerunku XV LO, w tym prowadzenia konkursów, promocji osiągnięć i utrwalania pozytywnego wizerunku XV LO i społeczności XV LO (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia RODO).

4) Dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji wskazanych w pkt 3 celów przetwarzania, tj.:

a) w zakresie wypełniania obowiązków prawnych ciążących na XV LO – przez okres do czasu ich wypełnienia;

b) w zakresie realizacji celów, o których to celach mowa w pkt. 3 lit. b– przez okres do czasu realizacji interesów, które to interesy stanowią podstawę tego przetwarzania,

c) w zakresie czynności, o których to czynnościach mowa w pkt. 3) lit. c  – przez okres do czasu osiągnięcia przez osobę wycofania przez zgody na takie przetwarzanie.

5) Odbiorcami danych osobowych będą osoby upoważnione przez Administratora tzn. pracownicy XV LO oraz podmioty, którym zostanie zlecone przetwarzanie danych oraz instytucje takie jak urzędy, sądy oraz policja.

6) W związku z przetwarzaniem udostępnionych danych osobowych przysługuje udostępniającemu dane osobowe, do czasu, wygaśnięcia tegoż prawa lub skorzystania z prawa do bycia zapomnianym, z wyjątkiem zaistnienia przesłanek wyłączających lub ograniczających prawa udostępniającego dane osobowe, o których to przesłankach mowa w ustawie o ochronie danych osobowych:

a) prawo dostępu do udostępnionych danych osobowych, na podstawie art. 15 Rozporządzenia RODO;

b) prawo do sprostowania  udostępnionych danych osobowych, na podstawie art. 16 Rozporządzenia RODO;

c) prawo do usunięcia udostępnionych danych osobowych, na podstawie art. 17 Rozporządzenia RODO;

d) prawo do ograniczenia przetwarzania udostępnionych danych osobowych, na podstawie art. 18 Rozporządzenia RODO;

e) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania udostępnionych danych osobowych, na podstawie art. 21 Rozporządzenia RODO;

f) prawo do przenoszenia swoich danych lub dziecka, na podstawie art. 20 Rozporządzenia  RODO,

g) cofnięcie zgody na przetwarzanie  danych osobowych, o ile przetwarzanie odbywa się na podstawie udzielonej wcześniej zgody, na podstawie art. 7 ust. 3 Rozporządzenia  RODO,

7) W zakresie stosowania w XV LO  zasad ochrony danych osobowych przysługuje osobie uprawnionej do udostępniania tychże danych osobowych  prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, w przypadku uznania, że przetwarzanie przez w/w szkołę przekazanych danych osobowych jest niezgodne z Rozporządzeniem RODO.

KLAUZULA INFORMACYJNA OGÓLNA KLAUZULA INFORMACYJNA - MONITORING WIZYJNY KLAUZULA INFORMACYJNA OGÓLNA - UCZNIOWIE PEŁNOLETNI KLAUZULA INFORMACYJNA - O PRZETWARZANIU DANYCH W CELACH INFORMACYJNYCH I PROMOCYJNYCH KLAUZULA INFORMACYJNA - O PRZETWARZANIU DANYCH KONTRAHENTÓW

Save settings
Cookies settings
Skip to content